vespe-special

Vroem vroem! In grote steden zie je ze overal en zelfs op het platteland in ons kikkerlandje zijn ze al niet meer weg te denken. Die kleine, elegant vormgegeven tweewielers zijn wellicht de bekendste scooters ter wereld.  We hebben het natuurlijk over De Vespa. Een lust voor het oog, geschikt voor iedereen én erg wendbaar. Deze razend populaire scooter viert dit jaar haar 70ste verjaardag.

 

Stukje geschiedenis

Italië had het zwaar te verduren net na de Tweede Wereldoorlog. Het land was platgebombardeerd en de economie verwoest. De zoon van oprichter Rinaldo Piaggio besloot dat het tijd werd om zijn functie op de luchtvaartafdeling neer te leggen en zich te focussen op een vervoersmiddel dat het naoorlogse Italië weer mobiel kon maken. Een tweewieler die eenvoudig in gebruik is, niet te duur en bovendien geschikt voor beide geslachten. Enrico schakelde daarom de hulp in van Corradino D’Ascanio. Een luchtvaartdeskundig die niet bepaald fan was van motorvoertuigen, maar gelukkig wel een eigentijdse kijk had op vormgeving. Hij creëerde een scooter dat een geheel nieuwe uitstraling had. Toen Enrico het eerste ontwerp onder ogen kreeg was zijn reactie: ‘Het lijkt wel een wesp!’ Het Italiaanse woord voor wesp? Je voelt hem al aankomen; Vespa!

 

De mooiste van allemaal

Het MP6 Prototype van Corradino D’Ascanio was het eerste model van Vespa en werd geproduceerd onder de naam Vespa 98. In de daaropvolgende jaren rolden de meest indrukwekkende Vespa’s van de fabrieksband. In 1951 werd de Vespa Sei Giorni –zes dagen- gelanceerd: een scooter die speciaal ontworpen was voor trial races. Hij dankt zijn naam aan een zes dagen durend event waarbij de scooter flink in de prijzen viel. Vier jaar later kreeg diezelfde tweewieler een opvolger met de naam Vespa 150 GS. Een voertuig die liefhebbers van Vespa tegenwoordig herkennen als de mooiste scooter die ooit geproduceerd is.

 

Het succes van Vespa was (en is nog steeds) ongekend. Het bedrijf streeft ernaar om te blijven vernieuwen en kijkt zorgvuldig naar wat de mensen willen. Zo werd de Vespa P125X in 1977 in Milaan gepresenteerd met meer opbergruimte en een nog comfortabeler zadel. Het model is een van de meest succesvolle modellen van Piaggio. Zo succesvol zelfs, dat hij tegenwoordig weer verkrijgbaar is.

 

Niet alleen de geschiedenis van Vespa is indruk-wekkend, maar ook de stijlelementen van het bedrijf verdienen een ereplaats. Elk nieuw model dat Vespa tegenwoordig produceert, bevat stijlkenmerken uit het verleden. En dat is niet alleen prachtig om te zien, maar het is ook nog eens beleving om erop te mogen rijden. Is dat niet precies waar het om draait? It is a way of life. Gefeliciteerd Vespa; Buon Compleanno!